Strona Główna / Leczenie endodontyczne powtórne

Leczenie endodontyczne powtórne

Leczenie endodontyczne (kanałowe) są to zabiegi polegające na dokładnym oczyszczeniu systemu kanałów korzeniowych zębów z zakażonej bądź obumarłej miazgi zęba i szczelnym wypełnieniu ich odpowiednim materiałem (dokładny opis  zobacz: leczenie endodontyczne pierwotne).

Jeśli z jakiegoś powodu kanał korzeniowy nie jest wypełniony prawidłowo, czyli szczelnie od ujścia w komorze do ujścia przy wierzchołu korzenia jest to wskazanie do ponownego leczenia endodontycznego. Podczas ponownego leczenia kanałowego należy usunąć stare wypełnienie ze światła kanału, odpowiednio opracować  i ponownie, lecz tym razem szczelnie  wypełnić kanał. W naszej klinice wszelkie zabiegi endodontyczne przeprowadzane są pod mikroskopem oraz z zastosowaniem koferdamu.

Czy każdy ząb nieprawidłowo przeleczony kanałowo kwalifikuję się do ponownego leczenia?

Tak. Wypełniając szczelnie kanał korzeniowy zabieramy miejsce bakteriom, które mogłyby sie tam rozwijać. Kwalifikacja zęba jako przeleczonego nieprawidłowo może wynikać z : niedopełnienia kanału korzeniowego, pominięcia i pozostawienia niewypełnionego kanału np.dodatkowego czy też  niedostatecznego poszerzenia systemu kanałowego.

(przykłady rtg nieprawidłowo przeleczony ->prawidłowo przeleczony)

Nie boli – to dlaczego leczyć jeszcze raz?

Jeśli kanał nie jest wypełniony szczelnie istnieje ryzyko, że po określonym czasie w jego świetle zaczną rozwijać się bakterie, które mogą spowodować powstanie torbieli korzeniowej lub ropnia.

Torbiel lub zmiana przy korzeniu, czy to już wyrok na mojego zęba?

Nie. Zmiany okołowierzchołkowe po ponownym leczeniu w większości przypadków ulegają wygojeniu. Torbiel korzeniowa wymaga najczęściej interwencji chirurgicznej (resekcja wierzchołka korzenia) po ponownym prawidłowo przeprowadzonym leczeniu kanałowym.

Ząb którego leczyłem jest nieprawidłowo przeleczony. Czy moje zdrowie jest zagrożone?

Zdecydowanie nie. Najczęstsza konsekwencją braku odpowiedniego leczenia jest utrata zęba, bez powikłań ogólnych.

Czy zabieg ten jest bolesny?

Nie, zabieg jest całkowicie bezbolesny. Wszystkie zabiegi tego wymagające, przeprowadzane są w znieczuleniu miejscowym.

Zapraszamy Państwa na konsultacje, na których dowiedzą się Państwo szczegółów odnośnie zabiegu.